Een 31 -jarige man ontwikkelde een permanent red tint te zijn visie na een overdosis op een gemeenschappelijke erectiestoornissen drug, volgens een case studie gepubliceerd in het journal Netvlies Gevallen.

Onderzoekers van het New York Eye and Ear Infirmary van de Berg Sinaï (NYEE) melden dat de man kwam op een spoedeisende zorg kliniek klagen dat hij had ervaren een rode tint in beide ogen en de aanwezigheid van de waargenomen veelkleurige flitsen van licht voor twee dagen.

Hij zei dat zijn symptomen waren begonnen kort na het nemen van een dosering van sildenafil citraat vloeistof—vaak verkocht onder de merknaam Viagra—die hij had gekocht via het internet.

De stof is bekend dat soms leiden tot een kleine visuele stoornissen, zoals wazig zien of een verhoogde lichtgevoeligheid, hoewel deze meestal verdwijnen binnen een dag. Echter, in dit geval, de patiënt had ingeslikt, veel meer dan de aanbevolen 50 mg dosis.

Artsen de diagnose hem met een hardnekkige netvlies toxiciteit, de conclusie dat de overdosis had veroorzaakt schade aan het netvlies. Deze dunne laag van zenuwweefsel heeft betrekking op de achterkant van de oogbol aan de binnenkant, het ontvangen van gericht licht van de ooglens, die vervolgens wordt omgezet in elektrische signalen die naar de hersenen worden gestuurd voor verwerking in visuele beelden. De patiënt getinte visie heeft voortgeduurd voor meer dan een jaar geleden zijn de eerste diagnose, ondanks verschillende behandelingen.

Het laatste geval is de eerste studie om aan te tonen dat de kleur van de visie van problemen veroorzaakt door netvlies beschadiging kan het gevolg zijn van een te hoge dosis van sildenafil citraat, en dat overmatig gebruik van de drug kan leiden tot lange termijn, mogelijk onomkeerbare, problemen met het gezichtsvermogen.

“de Mensen leven met de filosofie dat als het een beetje is goed, veel beter,” Richard Rosen, hoofdauteur van de studie en Directeur van het Netvlies Diensten op NYEE, zei in een verklaring. “Deze studie toont aan hoe gevaarlijk een te grote dosis van een gebruikte medicatie kan worden. Mensen die afhankelijk zijn van een gekleurde visie voor hun levensonderhoud nodig hebben om te beseffen dat er een langdurige impact van overindulging op dit medicijn.”

De onderzoekers kwamen tot hun conclusies na een onderzoek naar de man ‘ s retina-voor het bewijs van structurele schade op cellulair niveau met behulp van state-of-the-art technologie, zoals adaptive optics (AO) en een optimale coherentie tomografie (OCT)—in wat is een wereldprimeur.

Stock afbeelding van medicijnen voor erectiestoornissen. iStock

AO kunnen artsen onderzoeken microscopische structuren in het oog van leven van patiënten met extreme detail in real-time. Ondertussen OCT is een imaging systeem dat blijkt doorsnede van het netvlies, laag voor laag.